Norske tog har inngått avtale om levering av 17 nye, lange fjerntogsett – med opsjon på flere. For å ta imot de nye togene skal det bygges en egen mottaksbase der togene skal testes, vedlikeholdes og personalet får nødvendig opplæring.
Byggingen starter rett etter sommerferien og skal være ferdig i løpet av første kvartal 2027 – i tide til at de første togsettene ankommer Norge, opplyser Bane Nor.
Prosjektet innebærer en betydelig utvidelse av en eksisterende toghall. Det nye bygget blir 116 meter langt og 30 meter bredt, og skal kunne romme et helt togsett på 220 meter. Kontrakten er inngått med entreprenøren Seltor, og prosjektet gjennomføres som en totalentreprise.
– Dette er et komplekst område med spor i drift på alle kanter. Det krever høy grad av sikkerhet og nøye planlegging for å sikre at den daglige driften påvirkes minst mulig, sier Jan-Frode Eng, regionsjef i Seltor.
Prosjektet har også skyhøye klimaambisjoner. Rundt 70 prosent av betongen som brukes skal produseres med evoZero-sement – en løsning med netto nullutslipp av karbon fra det nye CCS-anlegget til Heidelberg i Brevik . Totalt vil dette redusere CO₂-utslippene med om lag 700.000 kilo sammenlignet med tradisjonell betong.